Quality Assurance System

The TIDES’ Quality Assurance System (QAS) is the compound of procedures and standards to be followed by the Centre when planning the training programmes, both the evaluation and revision of its development, and decision making to improve training. During the planning process, we took into account the requirements of the ANECA (National Agency to Asses Quality and Certification) to certificate the official training. The basic objective of the Centre’s Quality Assurance System is to guarantee the quality of all the degrees that it is responsible of. It must review and improve all the training programmes when necessary. To do so, all necessities and expectations of all its groups of interest must be assessed and informed, always updating the QAS. So we expect:

  • To fulfil the commitment to satisfy all needs and expectations generated by the society.
  • To offer the transparency demanded by the EHEA.
  • To implement strategies to continuously improve.
  • To arrange all the teaching initiatives in a systematic way so they effectively contribute to the quality assurance.
  • To facilitate the accreditation process of the Centre’s Degrees.

The documentation of the Quality Assurance System is available on the TIDES website. It comprises, in general, the design and implementation documents, as defined below:

  • The design documents are those integrated on the TIDES’ Manual of System Quality Assurance. First, they consist in a series of chapters defining the system’s general characteristics, its requirements and its scope and, in general, all the references to the documentation required for its development. Moreover, it also includes all the procedures that specify actions to ensure quality. Also, these procedures are differentiated by the agents responsible for their realization. That’s why we differentiate between the Centre’s procedures (whose responsibility lies in the Centre's staff) and the institutional procedures (whose responsibility lies in the different Vice-Chancellor’s Offices or the ULPGC’s general services).
  • The implementation documents are the result of the application of the Manual and they constitute the evidence of implementation. The most important ones are the Centre’s Policies and Objectives and, therefore, their definition is a strategic process of the Centre.

 

Sistema de Garantía de Calidad

El Sistema de Garantía de Calidad (SGC) del Tides se define como el conjunto de procedimientos, y estándares a cumplir por el Centro en la planificación de la oferta formativa, la evaluación y revisión de su desarrollo, así como la toma de decisiones para la mejora de la formación. En su diseño se han tenido en cuenta los requisitos de la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) para la acreditación de las enseñanzas oficiales.

El objetivo básico del Sistema de Garantía de Calidad del Centro es garantizar la calidad de todas las titulaciones de las que es responsable; revisando y mejorando, siempre que se considere necesario, sus programas formativos, basados en las necesidades y expectativas de sus grupos de interés, a los que se tiene puntualmente informados, y manteniendo permanentemente actualizado el propio SGC. Con ello se espera:

  • Responder al compromiso de satisfacción de las necesidades y expectativas generadas por la sociedad.
  • Ofrecer la transparencia exigida en el marco del EEES.
  • Incorporar estrategias de mejora continua.
  • Ordenar sus iniciativas docentes de un modo sistemático para que contribuyan de modo eficaz a la garantía de la calidad.
  • Facilitar el proceso de acreditación de las titulaciones implantadas en el Centro.

La documentación del Sistema de Garantía de Calidad, que se facilita en la web del Tides, comprende, de forma general, los documentos del diseño y los documentos de la implantación, tal y como a continuación se definen:

  • Los documentos del diseño son todos aquellos integrados en el Manual del Sistema de Garantía de Calidad del Tides y está constituido, por un lado, por una serie de capítulos donde se definen las características generales del sistema, los requisitos que atiende, el alcance y, de forma general, las referencias a la documentación necesaria para su desarrollo. Y, por otro lado, los Procedimientos que especifican las actuaciones para garantizar la calidad. A su vez, estos procedimientos se diferencian según los agentes responsables de su realización, por ello se distinguen los procedimientos del Centro, cuya responsabilidad recaen en el personal del Centro y los procedimientos Institucionales, cuya responsabilidad recae en los distintos Vicerrectorados o en los servicios generales de la ULPGC.
  • Los documentos de la implantación son todos aquellos que se originan como consecuencia de la aplicación del Manual y que constituyen las evidencias de su implantación. Entre dichos documentos, es fundamental la política y objetivos del Centro y, por ello, su definición constituye un procedimiento estratégico del Centro.

 

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